Friday, 9 December 2011

.. u k h w a h ..

Assalamualaikum,,

hehe,,lama da ndk update Blog nie,,
SPM bha,,
tda masa tu wat sume nie,,huhuhu,,
kali ni saya nak kongsi sikit tentang UKHWAH,,

        sebelum itu nak tnya..Apa maksud ukhwah..??kalau pendapat saya,,ukhwah nie merupakan suatu ikatan yang tejalin di antara manusia tidak kira Sesama jantina atau pun berlainan jantina,,maksudnya,,tidak kira lelaki atau pun perempuan lar tu,,tp semenjak kebelakangan ini,,ukhwah yg sejati itu sukar di cari,,tak tau lar kenapa,,mungkin masing-masing ingin mengejar Duniawi semata-mata,,sangat rugi lar seseorang manusia itu bila melakukan sesuatu perkara hanya semata-mata kerana Dunia,,kan bagus bila di tambah dengan Semata-mata kerana Akhirat jugak,,lg bagus dan lagi menguntungkan,,dan yg palink bagus mendapat keredhaan Allah,,
        Begitu lar juga dengan Konsep ukhwah yang saya bawa pd kali ini,,sebenarnya ukhwah nie juga adalah salah satu aset untuk mendapatkan Pahala dan kebahagiann di Dunia mahupun Akhirat,,Mahu tahu kenapa saya berkata sedemikian,,??kalau di dunia,,kita ni pasti akan sentiasa di kasihi dan di sayangi tapi kalau di akhirat sahabat atau pun teman kalau betul-betul lah mereka ini merasakan kemanisan ukhwah itu,,pasti mereka akan sentiasa mendoakan kita,,disaat susah dan di waktu senang,,Kerana Rasulullah pernah bersabda dalam potongan Hadisnya yang bermaksud sesiapa yg mengasihi sahabatnya semata-mata kerana ALLAH,,pasti dia akan mendapatkan Halawatul Iman (Kemanisan Iman),,
        Kadang ada orang salah anggap tentang konsep ini ada yang sampai mengatakan mereka ini pasangan sejenis,,Astagfirullah,,tapi kita tak perlu mengambil kira semua tu,,dan kita hanya mampu berdoa kepada ALLAH agar mereka itu faham apakah sebenarnya erti ukhwah itu,,
        Apabila ukhwah itu sudah dijalinkan pasti kita akan sentiasa ada bila Sahabat kita itu berada di dalam kesusahan dan di saat mendapat kesenangan,,Ukhwah ini sebenarnya sangat Indah dan begitu bermakna buat seseorang Manusia yang bergelar Islam,,kerana Allah telah berfirman " Innama Mu'minu na Ikhwah " yang bermakna Setiap mu'min itu adalah bersaudara,,kita bukan sahaja bersaudara tetapi merupakan sahabat sejati seperti mana yang telah di tunjukkan oleh sahabat Nabi Muhammad SAW yang mana mereka ini sangat menyayangi Rasulullah dan mereka sangup berkorban demi rasulullah semata-mata untuk mendapat keredhan ALLAH,,
      Maka,,sahabat-sahabat yang ada di luar sana,,jalinkan lar Ukhwah yang sejati yang berlandaskan Al-Quran dan As-sunnh serta pengajaran yang telah di tunjukkan oleh para sahabat,,dengan ini insyallah ukhwah kita itu akan kekal sehingga ahkir Hayat,,insyaallah,,jangan hanya berkawan sewaktu kita mendapat kesenagan sahaja,,ingat,,ukhwah itu amat bermakna buat kita,,jangan pernah melukai hati seseorang sahabat yang benar telus dalam persahabatan,,


Friend 4 eva ^_^


Islam Is The Solution ^_^

0 comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved Narutosan94.blogspot.com