Monday, 6 February 2012

Rindu Yang Tiada Kesudahan



kita sering mendengar perkataan rindu dari seseorang,,tapi benar kah rindu itu datang dari hati atau hanya sekadar ungkapan..??

Bila kita merindui seseorang,,pasti kita akan murung atau pun dalam "Bad Mood"..betul tidak..???perkara ini sering berlaku bila suatu perasaan sayang kita terhadap seseorang tidak kira insan tersebut bergelar kekasih atau pun keluarga kandung serta keluarga angkat..

Iyanya sudah menjadi Fitrah kepada manusia untuk merindui seseorang yang disayangi,,kadang kala sehinggakan kita terfikir "alang kah indah nya bila dia sentiasa bersamaku disetiap waktu..??"..memang tidak di nafikan perkara ini berlaku bila dilanda penyakit rindu..

Tetapi kita sebagai seorang insan yang mempunyai kurniaan Akal yang ALLAH SWT berikan kepada kita,,alangkah bagusnya bila rindu itu kita alihkan kepada-Nya..bila kita merindu-Nya insyallah kita akan sentiasa tenang,,kerana rindu kita kepada-Nya akan membawa kita kelembah kebahagian,,hal ini disebabkan,,ALLAH adalah pencipta Manusia,,dia tahu apa yang terbaik untuk Hamba-Hamba-Nya,,seperti dalam firman ALLAH SWT dalam potongan Ayat 216 surah Al-baqarah yang berbunyi

وَعَسَىٰٓ أَن تَكۡرَهُواْ شَيۡـًٔ۬ا وَهُوَ خَيۡرٌ۬ لَّڪُمۡ‌ۖ وَعَسَىٰٓ أَن تُحِبُّواْ شَيۡـًٔ۬ا وَهُوَ شَرٌّ۬ لَّكُمۡ‌ۗ وَٱللَّهُ يَعۡلَمُ وَأَنتُمۡ لَا تَعۡلَمُونَ
Maksudnya Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.


Maka,kepada Dia lah kita patu rindu,,kerana bila kita rindu pada-Nya secara tidak langsung insyaallah orang yang kita sayangi juga pasti akan menyayangi kita,,sebagai balasan kepada kita kerana menyangi seseorang adalah kerana ALLAH semata-mata..

Sungguhpun begitu,,kita sebagai seorang insan juga perlu tahu dan paham,,setiap insan ada tanggungjawab masing-masing yang perlu dilaksanakan,,maka walaupun kita merindui seseorang itu sehingga kan kita perlu bersamanya setiap waktu,,tapi kita perlu juga memikirkan hati dan perasaan mereka,,pendek kata Saling memahami antara satu sama yang lain..

Oleh itu,,rindu lah pada yang sepatutnya kerana ada kebaikan disebaliknya,,insyallah..

.. rindu yang tiada kesudahan ..


Islam Is The Solution ^_^

1 comment:

  1. Ya Rabbi, kadang-kadang aku tidak tahan kalau diri dalam kerinduan terhadap orang lain. Sakit rasanya. Mujur ada Fiqh al-Aulawiyyat. Jadi, aku terlebih dahulu merindui RasulNya SAW.

    Hujungnya, sampai masanya, aku tidak mahu peduli kalau-kalau aku merindui orang lain tapi orang itu mempunyai perasaan yang berbeza. Itulah, aku rindu mahu bertemu tapi segan dan malu sebab aku tahu seorang aku. Lebih baik merindui Rasulullah SAW dengan berselawat ke atasNya.

    Ya Allah, Kaulah yang tahu segalanya...
    Kasihi dan sayangi, oh Tuhan, mereka yang seadanya mengasihi dan menyayangiku...

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved Narutosan94.blogspot.com