Monday 6 February 2012

Ukhwah fillah =)


Friend Forever,,huhu,,itulah perkataan yang sering diungkapkan oleh pasangan sahabat..saya sangat bersetuju dengan perkatan yang tertulis didalam gambar diatas..Hal ini disebabkan,,bagi ramaja khususnya,,sahabat adalah sangat penting bagi mereka..

Maklumlah,,remaja masa kini lebih banyak ruang dan masa bersama Teman-teman berbanding keluarga..
Sebelum itu,,pernah kah anda menyatakan dan mendengar daripada rakan anda perkataan Putus Kawan..???? Mesti pernah kan,,mungkin ketika itu kita atau pun mereka sedang dalam Zon Merah..iaitu dalam keadaan marah..

Tetapi hakikatnya,,walaupun kita menyatakan sedemikian kita pasti akan tetap kawan..kerana janji akan tetap menjadi janji..Allah sendiri telah berfirman dalam surah Ali Imran ayat 112 yang bermaksud :

112. Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia, dan mereka kembali mendapat kemurkaan dari Allah dan mereka diliputi kerendahan. Yang demikian itu karena mereka kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh para nabi tanpa alasan yang benar. Yang demikian itu disebabkan mereka durhaka dan melampaui batas. 

Berdasarkan Fiman ALLAH itu,,jelas membuktikan bahawa janji kepada manusia juga perlu dijaga sekiranya tidak maka dia akan mendapat kemurkanna ALLAH..Oleh itu,,memutuskan tali persahabatan adalah berdosa..

Namun hakikatnya,,bila sudah berkawan kita akan terus berkawan sehingga menghembuskan nafas yang terakhir..kerana Tali yang di gengam erat pasti susah untuk dipisah kan..


dan yang terakhir bila sudah bersahabat pasti kita akan saling memahami antara satu sama lain..Orang kata satu hati satu jiwa ^_^


[[ SAHABAT SELAMANYA ]]

 (= Ukhwah Fillah Abadan Abada =)


Islam Is The Solution ^_^

1 comment:

  1. Pernah sekali aku menyayangi sahabat melalui doaku atau aku sendiri berdakapan dan mencium mereka dengan niat menyayangi sahabat kerana Allah (salah satu Sunnah Rasul SAW).
    Nilai moralnya ialah mengamalkan Sunnah Rasul SAW dan doa sebagai lambang hubungan sebenar antara Allah dengan kita dan antara kita dengan sahabat.

    ReplyDelete

Copyright© All Rights Reserved Narutosan94.blogspot.com